- PODSTAWA PRAWNA
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2068 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1000).
- Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1186).
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 czerwca 2004 r. w sprawie określenia warunków udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1264).
- Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 124).
- Uchwała Nr XIII/98/2019 Rady powiatu w Gryfinie z dnia 19 grudnia 2019 r. w sprawie ustalenia wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego.
- WYMAGANE DOKUMENTY
- wniosek o wydanie na zajęcie pasa drogowego w celu umieszczenia obiektu budowlanego niezwiązanego z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego pobierz
- szczegółowy i aktualny plan sytuacyjny w skali 1:1000 lub 1:500, z zaznaczeniem granic i podaniem wymiarów planowanej powierzchni zajęcia pasa drogowego. Plan sytuacyjny można nabyć w Wydziale Geodezji, Kartografii i Katastru w Gryfinie przy ul. Sprzymierzonych 4,
- kopia decyzji o pozwoleniu na budowę lub dokument potwierdzający brak sprzeciwu właściwego organu administracji architektoniczno-budowlanej (przy zgłoszeniu budowy lub prowadzonych robót) - jeśli wcześniejsze uzyskanie takiego dokumentu jest wymagane,
- jeśli wnioskodawca reprezentuje Inwestora - oryginał pełnomocnictwa udzielonego przez Inwestora wraz z potwierdzeniem opłaty skarbowej z tytułu pełnomocnictwa (również oryginał),
- inne dokumenty - na żądanie.
- OPŁATY
Opłata za zajęcie pasa drogowego - ustalana jako iloczyn liczby metrów kwadratowych powierzchni pasa drogowego zajętej przez rzut poziomy obiektu budowlanego, liczby dni zajmowania pasa drogowego i stawki opłaty za zajęcie 1m2 pasa drogowego określonej uchwałą nr XIII/98/2019 Rady powiatu w Gryfinie z dnia 19 grudnia 2019 r. w sprawie ustalenia wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego.
Opłacie skarbowej podlegają dokumenty stwierdzające ustanowienie pełnomocnika - 17,00 zł Opłaty można dokonać w kasie Urzędu Miasta i Gminy Gryfino, ul.1-go maja 16 lub na konto 92 1240 2092 9600 5055 5555 5555.
Opłacie skarbowej nie podlegają podania i załączniki do podań, czynności urzędowe, zaświadczenia oraz zezwolenia w sprawach budownictwa mieszkaniowego.
Zwalnia się z opłaty skarbowej zezwolenia na zajęcie pasa drogowego.
Zwalnia się z opłaty skarbowej jednostki samorządu terytorialnego, jednostki budżetowe, organizacje pożytku publicznego.
- TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY
W ciągu miesiąca, a w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej w ciągu 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku.
- TRYB ODWOŁAWCZY
Odwołanie od decyzji wnosi się za pośrednictwem Zarządu Powiatu w Gryfinie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.
Strona może w terminie 14 dni od dnia doręczenia lub ogłoszenia decyzji zażądać jej uzupełnienia co do rozstrzygnięcia bądź co do prawa odwołania, wniesienia w stosunku do decyzji powództwa do sądu powszechnego lub skargi do sądu administracyjnego albo sprostowania zamieszczonego w decyzji pouczenia w tych kwestiach. W tym przypadku termin dla strony do wniesienia odwołania, powództwa lub skargi biegnie od dnia doręczenia jej odpowiedzi.
- MIEJSCE SKŁADANIA DOKUMENTÓW
Kancelaria Ogólna Starostwa Powiatowego w Gryfinie przy ul. Sprzymierzonych 4.
- UWAGI
Wniosek o wydanie zezwolenia na zajęcie pasa drogowego w celu umieszczenia obiektu budowlanego należy złożyć z wyprzedzeniem umożliwiającym rozpatrzenie wniosku i wydanie zezwolenia przed terminem rozpoczęcia inwestycji.
Zezwolenie na zajęcie pasa drogowego w celu umieszczenia obiektu budowlanego wydaje się na czas określony.
Rodzaje obiektów budowlanych: kioski i pawilony (handlowe, usługowe, wystawowe oraz ekspozycyjne), wiaty, altany, przekrycia namiotowe, powłoki pneumatyczne, kabiny telefoniczne, automaty (do sprzedaży napojów, do robienia zdjęć, itp.), witryny, gabloty, barakowozy, obiekty kontenerowe, urządzenia rozrywkowe, rusztowania budowlane, wiatrołapy, świetliki, szyby wentylacyjne, szybiki zsypowe, balkony, zadaszenia (markizy, parasole), urządzenia wentylacyjne i klimatyzacyjne, pomniki i obiekty małej architektury (kapliczki, krzyże przydrożne, figury, posągi, wodotryski, ławki, zegary słoneczne i inne obiekty architektury ogrodowej, piaskownice, huśtawki, drabinki, śmietniki, maszty antenowe, inne),
Ze względu na potrzeby związane z zarządzaniem drogami, wymogi wynikające z warunków technicznych dróg publicznych albo bezpieczeństwa ruchu drogowego, może nastąpić odmowa wydania zezwolenia.
Przed faktycznym umieszczeniem obiektu budowlanego w pasie drogowym należy wystąpić o wydanie odrębnego zezwolenia na zajęcie pasa drogowego w celu prowadzenia robót.
Wydanie zaświadczenia potwierdzającego prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane stanowi odrębne postępowanie.
- KLAUZULA INFORMACYJNA DOTYCZĄCA PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH DLA SKŁADAJĄCYCH WNIOSEK/PODANIE
Zgodnie z art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), dalej "RODO", informuję, że:
- Administratorem danych osobowych jest Zarząd Powiatu w Gryfinie, ul. Sprzymierzonych 4, 74 100 Gryfino, tel: 91 415-31-82, adres e-mail: starostwo@gryfino.powiat.pl.
- Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych z którym można kontaktować się w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych telefonicznie 91 42 45 702 oraz mailowo: iod@gryfino.powiat.pl.
- Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą na podstawie:
- art. 6 ust. 1 lit. a RODO w zakresie danych kontaktowych.
- art. 6 ust. 1 lit. e RODO w zakresie niezbędnym do realizacji Pani/Pana wniosku/podania w związku z Ustawą z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, oraz Ustawą z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postepowania administracyjnego, w szczególności:
- prowadzenia postępowań administracyjnych,
- wydawania zezwoleń i decyzji,
- realizacji zadań związanych z zarządzaniem drogami powiatowymi.
- Odbiorcy Pani/Pana danych osobowych mogą być udostępniane podmiotom i organom uprawnionym na podstawie przepisów prawa oraz podmiotom świadczącym usługi na rzecz administratora na podstawie stosownych umów powierzenia.
- Dane będą przetwarzane:
- Do czasu rozpatrzenia wniosku, a następnie przechowywane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.
- W zakresie danych kontaktowych - do czasu wycofania zgody na ich przetwarzanie albo przez okres, o którym mowa w pkt. 1).
- W związku z przetwarzaniem danych przysługują następujące prawa wynikające z przepisów RODO
prawo dostępu do danych - art. 15 RODO,
prawo do sprostowania danych - art. 16 RODO,
prawo do ograniczenia przetwarzania - art. 18 RODO,
prawo do sprzeciwu - art. 21 RODO,
a także:
prawo do usunięcia danych - art. 17 RODO,
prawo do przenoszenia danych - art. 20 RODO,
- wyłącznie w zakresie danych kontaktowych przetwarzanych na podstawie zgody.
- W zakresie danych kontaktowych przysługuje prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie i w dowolny sposób.
Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
- W związku z przetwarzaniem danych przysługuje prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego - Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.