Budżet Powiatu
Wykonanie budżetu I półrocze 2007 r.
Sprawozdanie z wykonania budżetu Powiatu Gryfińskiego
za okres od 1 stycznia 2007 r. do 30 czerwca 2007 r.
Budżet Powiatu Gryfińskiego na rok 2007 uchwalony został Uchwałą Nr III/33/2006 Rady Powiatu w Gryfinie z dnia 29 grudnia 2006 r. w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Gryfińskiego na rok 2007r.
Założenia uchwały budżetowej:
- Dochody w wysokości 51 226 905,00 zł,
- Wydatki w wysokości 52 686 905,00 zł
- Deficyt budżetu w wysokości 1 460 000,00 zł,
- Przychody w wysokości 3 000 000,00 zł,
- Rozchody w wysokości 1 540 000,00 zł z przeznaczeniem na spłatę zaciągniętych kredytów.
W toku realizacji budżetu, w ramach kompetencji Rady Powiatu oraz Zarządu Powiatu w Gryfinie, dokonywano zmian w zakresie dochodów i wydatków budżetowych. Wykaz podjętych uchwał zmieniających budżet przedstawia Tabela Nr 1, znajdująca się w części tabelarycznej sprawozdania.
W konsekwencji dokonanych zmian plan dochodów na dzień 30 czerwca 2007 r. zamknął się kwotą 53 344 324,28 zł, co stanowi 104,13% w stosunku do dochodów zaplanowanych w uchwale budżetowej, natomiast plan wydatków został zwiększony o 3 705 012,23 zł i zamknął się kwotą 56 391 917,23 zł co stanowi 107% w stosunku do planu przyjętego uchwałą.
1. DOCHODY
Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. 03, Nr 203, poz. 1966 z późniejszymi zmianami), dochodami powiatu są:
- dochody własne,
- subwencja ogólna,
- dotacje celowe z budżetu państwa.
Zrealizowane w I półroczu 2007 r. dochody Powiatu Gryfińskiego przedstawia Tabela Nr 2 znajdująca się w części tabelarycznej sprawozdania.
W toku realizacji ustawowych zadań Powiat Gryfiński do 30 czerwca wykonał 53,39% planowanych dochodów w kwocie 28 479 325,95 zł. Analizując strukturę dochodów należy stwierdzić, iż:
- dochody własne stanowią 27,10 % dochodów wykonanych,
- subwencje stanowią 50,69 % zrealizowanych dochodów,
- dotacje to 22,21 % wykonanych dochodów.
Dochody własne
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. 03, Nr 203, poz. 1966 z późniejszymi zmianami), powiat uzyskuje dochody własne z następujących źródeł:
- wpływy z opłat będących dochodami powiatu na mocy odrębnych przepisów,
- dochodów uzyskiwanych przez powiatowe jednostki budżetowe oraz wpłat dokonywanych przez powiatowe zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze powiatowych jednostek budżetowych,
- spadków, darowizn oraz zapisów na rzecz powiatu,
- dochodów z kar, grzywien określonych odrębnymi przepisami,
- 5% dochodów uzyskiwanych na rzecz budżetu państwa w związku z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych ustawowo zleconych zadań,
- odsetek od: nieterminowo przekazywanych należności stanowiących dochód powiatu, udzielonych pożyczek, środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach bankowych - o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej,
- udzielonych przez inne jednostki samorządu terytorialnego dotacji,
- dochodów należnych powiatowi na podstawie odrębnych uregulowań,
- udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych od podatników zamieszkałych na obszarze powiatu,
- udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych od podatników mających siedzibę na obszarze powiatu.
W toku realizacji planu finansowego Powiatu Gryfińskiego w I półroczu 2007 r. dochody własne wykonane zostały na kwotę 7 718 517,44 zł. Wielkość tą tworzą grupy dochodów przedstawione w tabeli 1.
Tabela 1 Struktura dochodów własnych Powiatu Gryfińskiego
Dział |
Wyszczególnienie |
Ogółem wykonanie |
Udział poszczególnych rodzajów dochodów w całości uzyskanych dochodów |
600 |
Transport i łączność |
127 627,20 |
1,65 |
700 |
Gospodarka mieszkaniowa |
755 022,57 |
9,78 |
710 |
Działalność usługowa |
1 790,41
|
0,02
|
750
|
Administracja publiczna
|
1 636 574,76
|
21,20
|
754 |
Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa |
1 614,48 |
0,02 |
756
|
Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem
|
3 575 153,17
|
46,32
|
758
|
Różne rozliczenia
|
44 764,93
|
0,58
|
801
|
Oświata i wychowanie
|
30 732,96
|
0,40
|
852
|
Pomoc społeczna
|
1 120 285,86
|
14,51
|
853
|
Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej
|
201 039,18
|
2,60
|
854
|
Edukacyjna opieka wychowawcza
|
223 911,92
|
2,90
|
|
OGÓŁEM
|
7 718 517,44
|
100,00
|
Największą wartość wśród wykonanych w 2007 r. dochodów własnych stanowią udziały w podatku dochodowym od osób prawnych oraz fizycznych uwzględnione w dziale 756 - ponad 46% z kwotą 3 575 153,17 zł. Na pozycję tą składa się udział w podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowiący 97,24% osiągniętych dochodów oraz 2,76% udział podatku dochodowego od osób prawnych z kwotą w wysokości 98 509,17 zł.
Znaczący udział w generowaniu dochodów wykazuje dział 750 - Administracja publiczna, z przeważającymi wpływami z tytułu opłaty komunikacyjnej. Na ogólną wielkość dochodów własnych złożyły się wpływy zrealizowane w dziale 852 - Pomoc społeczna, z przeważającym udziałem wpływów z rożnych usług. Związane są one ze specyfiką działalności jednostek i przyjmują najczęściej formę wpłat za wyżywienie wychowanków lub opłat za pobyt wychowanków i pensjonariuszy w placówkach.
Dochody własne generowane są również w ramach:
- działu 700 - Gospodarka mieszkaniowa i pochodzą w przeważającym zakresie z opłat za najem i dzierżawę składników majątkowych,
- działu 854 Edukacyjna opieka wychowawcza - głównie z wpłat za korzystanie z internatów oraz z wpłat za wyżywienie wychowanków,
- działu 853 Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej - 2,60% i pochodzą z:
- wpływów ze środków z Funduszu Pracy otrzymanych przez powiat z przeznaczeniem na finansowanie kosztów wynagrodzenia i składek na ubezpieczenia społeczne pracowników powiatowego urzędu pracy,
- środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
- działu 600 Transport i łączność -dochody z tytułu zajęcia pasa drogowego na cele nie związane z zarządzaniem drogami.
Subwencje
Zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. 03, Nr 203, poz. 1966 z późniejszymi zmianami), powiat uprawniony został do otrzymywania subwencji ogólnej, składającej się z części:
- wyrównawczej - stanowiącej sumę kwoty podstawowej, uwzględniającej dochody podatkowe na jednego mieszkańca w powiecie oraz kwoty uzupełniającej, zależnej od wskaźnika bezrobocia w powiecie,
- równoważącej - zależnej od dochodów podatkowych na jednego mieszkańca powiatu i przeznaczonej na uzupełnienie dochodów związanych ze zmianą finansowania zadań,
- oświatowej - w wysokości ustalanej corocznie ustawą budżetową.
Wielkość otrzymanej w I połowie 2007 r. subwencji ogólnej i kształtuje się następująca:
- wyrównawczej - 2 462 490,00 zł,
- równoważącej - 1 142 478,00 zł,
- oświatowej - 10 832 296,00 zł.
Łącznie do końca czerwca 2007 r. Powiat Gryfiński w ramach subwencji ogólnej otrzymał środki w wysokości 14 437 264,00 zł.
Dotacje
Kolejną grupę dochodów powiatu stanowią dotacje. Zasady ich otrzymywania, tryb pozyskiwania środków oraz cele ich przeznaczenia reguluje Rozdział 7 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. 03, Nr 203, poz. 1966 z późniejszymi zmianami).
Otrzymane w I półroczu 2007 r. dotacje zamknęły się w kwocie 6 323 544,51 zł.
Analizując wypracowane w trakcie realizacji planu budżetowego roku 2007 dochody Powiatu Gryfińskiego należy wskazać, iż Powiat pozyskuje dotacje w trakcie realizacji dochodów własnych, w związku z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami, realizacją zadań z zakresu administracji rządowej na podstawie porozumień z organami tej administracji, w związku z realizacją zadań z zakresu właściwości powiatu na podstawie porozumień oraz z tytułu realizacji zadań wykonywanych na podstawie umów lub porozumień zawartych z jednostkami samorządu terytorialnego.
Rozbicie dochodów według różnych kategorii przedstawiają Tabele Nr 3-11 znajdujące się w części tabelarycznej opracowania.
2. WYDATKI
Poziom wydatków i ich struktura w budżecie powiatu w 2007 r. determinowane były z jednej strony wielkością prognozowanych dochodów, z drugiej zaś faktycznym stanem organizacyjnym powiatowych jednostek budżetowych realizujących zadania ustawowe w poszczególnych dziedzinach społeczno - gospodarczych.
Zgodnie z art. 4. ust 1. ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U.01, Nr 142, poz. 1592 z późniejszymi zmianami), powiat zobligowany został do realizacji określonych ustawami zadań publicznych o charakterze ponadgminnym w zakresie:
- edukacji publicznej,
- promocji i ochrony zdrowia,
- pomocy społecznej,
- polityki prorodzinnej,
- wspierania osób niepełnosprawnych,
- transportu zbiorowego i dróg publicznych,
- kultury i ochrony dóbr kultury,
- 8) kultury fizycznej i turystyki,
- geodezji, kartografii i katastru,
- gospodarki nieruchomościami,
- administracji architektoniczno-budowlanej,
- gospodarki wodnej,
- ochrony środowiska i przyrody,
- rolnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego,
- porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,
- ochrony przeciwpowodziowej, przeciwpożarowej i zapobiegania innym nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia ludzi oraz środowiska,
- przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy,
- ochrony praw konsumenta,
- utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
- obronności,
- promocji powiatu,
- współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Zadania powiatu nie mogą naruszać właściwości funkcjonowania gmin.
Wytyczne art. 4 ust 4 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U.01, Nr 142, poz. 1592 z późniejszymi zmianami) określają, iż przepisy ustaw mogą określać niektóre sprawy należące do zakresu działania powiatu jako zadania z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez powiat. W celu ich realizacji powiat może zawierać z organami administracji rządowej porozumienia w sprawie wykonywania zadań publicznych z zakresu administracji rządowej (art.5 ust 1 ustawy o samorządzie powiatowym). Ponadto, zgodnie z art. 5 ust 2 powiat może zawierać porozumienia w sprawie powierzenia prowadzenia zadań publicznych z jednostkami lokalnego samorządu terytorialnego, a także z województwem, na którego obszarze znajduje się terytorium powiatu. Ustawy mogą nakładać na powiat również obowiązek wykonywania zadań z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów.
Powiat na uzasadniony wniosek zainteresowanej gminy, zgodnie z art. 4 ust 5 o samorządzie powiatowym, może przekazać do realizacji jej zadania z zakresu swojej właściwości na warunkach ustalonych w porozumieniu.
Wykonane wydatki budżetowe za I półrocze 2007 roku skalkulowane zostały w łącznej wysokości 26 702 359,37 zł, co stanowi 47,35% wielkości planowanej po uwzględnieniu zmian. Strukturę ich przedstawia tablica 2.
Tablica 2 Struktura wydatków budżetowych
Dział |
Wyszczególnienie |
Plan wg uchwały budżetowej |
Plan po zmianach |
Ogółem wykonanie |
Wskaźnik wykonania (wykonanie do planu) |
Udział poszcze- gólnych rodzajów wydatków w całości |
010
|
Rolnictwo i łowiectwo
|
65 000,00
|
65 000,00
|
- |
- |
-
|
020
|
Leśnictwo
|
8 215,00
|
8 215,00
|
-
|
-
|
-
|
600
|
Transport i łączność
|
2 840 000,00
|
2 865 700,00
|
1 325 734,90
|
46,26
|
4,97
|
630
|
Turystyka
|
5 000,00
|
5 000,00
|
-
|
-
|
-
|
700
|
Gospodarka mieszkaniowa
|
436 000,00
|
831 500,00
|
229 868,70
|
27,65
|
0,86
|
710
|
Działalność usługowa
|
853 500,00
|
856 300,00
|
381 740,77
|
44,58
|
1,43
|
750
|
Administracja publiczna
|
6 561 798,00
|
6 720 362,60
|
3 663 482,64
|
54,51
|
13,72
|
754
|
Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa
|
2 651 500,00
|
2 863 060,00
|
1 412 338,38
|
49,33
|
5,29
|
757
|
Obsługa długu publicznego
|
1 005 500,00
|
1 005 500,00
|
380 115,06
|
37,80 |
1,42 |
758
|
Różne rozliczenia
|
187 451,00
|
319 128,35
|
-
|
-
|
-
|
801
|
Oświata i wychowanie
|
13 571 197,00
|
13 839 952,68
|
7 534 577,32
|
54,44
|
28,22
|
803
|
Szkolnictwo wyższe
|
-
|
78 420,00
|
63 990,00
|
81,60
|
0,24
|
851
|
Ochrona zdrowia
|
5 386 000,00
|
5 386 000,00
|
1 064 891,60
|
19,77
|
3,99
|
852
|
Pomoc społeczna
|
13 158 356,00
|
13 238 850,00
|
7 051 144,67
|
53,26
|
26,41
|
853
|
Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej
|
1 547 162,00
|
1 577 080,00
|
841 679,77
|
53,37
|
3,15
|
854
|
Edukacyjna opieka wychowawcza
|
4 390 226,00
|
6 193 568,60
|
2 538 684,15
|
40,99
|
9,50
|
900
|
Gospodarka komunalna i ochrona środowiska
|
-
|
518 280,00
|
209 111,41
|
40,35
|
0,78
|
921 |
Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego |
20 000,00 |
20 000,00
|
5 000,00
|
25,00
|
0,02
|
|
OGÓŁEM |
52 686 905,00 |
56 391 917,23 |
26 702 359,37 |
47,42 |
100,00 |
Największymi pozycjami w budżecie po stronie planu wydatków są zadania z zakresu oświaty i wychowania oraz pomocy społecznej. Z kolei półroczny okres realizacji ukazał, iż ogół wydatków wykonany został w ponad 47%, przy czym realizacja poszczególnych grup kształtuje się różnie. Analizując stosunek wykonania do planu uznać należy, iż zadania z zakresu szkolnictwa wyższego wykonane zostały w ponad 80%. Stan taki należy jednakże uznać za prawidłowy, gdyż związany jest z realizowanym przez Powiat Gryfiński programem stypendialnym angażującym środki unijne. Następnymi, pod względem wykonania są wydatki z zakresu:
- administracji publicznej - 54,51%,
- oświaty i wychowania - 54,44%,
- pozostałych zadań w zakresie polityki społecznej - 53,37%,
- pomocy społecznej - 53,26%,
Grupy te wykazują największy udział w generowaniu wydatków Powiatu Gryfińskiego w I półroczu 2007r. Realizacja pozostałych kategorii wydatków za półrocze nie przekroczyła 50%.
Szczegółowe wykonanie wydatków ogółem według kierunków wydatkowania oraz działów i rozdziałów przedstawia Tabela Nr 12, stanowiąca załącznik do sprawozdania.
Wydatki Powiatu Gryfińskiego związane z realizacją zadań własnych w 2007 r.
Wydatki na zadania własne powiatu do czerwca 2007 r. zostały zrealizowane w ponad 48% na kwotę 24 176 457,31 zł.
Na wykonanie to składają się grupy (działy) wydatków przedstawione w tablicy 3.
Tablica 3 Wydatki na zadania własne powiatu w I półroczu 2007 r.
Dział
|
Wyszczególnienie
|
Plan po zmianach
|
Ogółem wykonanie
|
Udział poszczególnych rodzajów wydatków w całości
|
|
020
|
Leśnictwo
|
8 215,00
|
-
|
-
|
|
600
|
Transport i łączność
|
2 715 700,00
|
1 283 243,90
|
5,31
|
|
630
|
Turystyka
|
5 000,00
|
-
|
-
|
|
700
|
Gospodarka mieszkaniowa
|
768 500,00
|
218 224,90
|
0,90
|
|
710
|
Działalność usługowa
|
475 000,00
|
275 194,65
|
1,14
|
|
750
|
Administracja publiczna
|
6 482 362,60
|
3 532 522,64
|
14,61
|
|
754
|
Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa
|
7 500,00
|
3 403,39
|
0,01
|
|
757 |
Obsługa długu publicznego |
1 005 500,00 |
380 115,06 |
1,57 |
758
|
Różne rozliczenia
|
319 128,35
|
-
|
-
|
801
|
Oświata i wychowanie
|
13 839 952,68
|
7 534 577,32
|
31,16
|
803
|
Szkolnictwo wyższe
|
78 420,00
|
63 990,00
|
0,26
|
851
|
Ochrona zdrowia
|
3 100 000,00
|
633 659,82
|
2,62
|
852
|
Pomoc społeczna
|
12 747 107,00
|
6 718 548,77
|
27,79
|
853
|
Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej
|
1 504 080,00
|
805 181,77
|
3,33
|
854
|
Edukacyjna opieka wychowawcza
|
6 143 568,60
|
2 513 684,15
|
10,40
|
900
|
Gospodarka komunalna i ochrona środowiska
|
518 280,00
|
209 111,41
|
0,86
|
921
|
Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego
|
20 000,00
|
5 000,00
|
0,02
|
|
OGÓŁEM |
49 738 314,23
|
24 176 457,78
|
100,00
|
Największą pozycję wśród zrealizowanych wydatków stanowi oświata i wychowanie - ponad 31% ogółu wydatków, która prawie w całości finansowana jest z części oświatowej subwencji ogólnej . W ramach subwencji oświatowej finansowane są następujące jednostki oświatowe:
- Zespół Szkół Specjalnych w Gryfinie
- Specjalny Ośrodek Szkolno Wychowawczy w Chojnie
- Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Gryfinie
- Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Chojnie
- Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Gryfinie
- Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Chojnie
- Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Mieszkowicach
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Gryfinie
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Chojnie
W ramach części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2007 z budżetu powiatu zostały udzielone dotacje na prowadzenie działalności oświatowej następującym podmiotom:
- Szczecińskie Centrum Edukacyjne,
- Ośrodek Kształcenia "Edukator",
- Szczecińskie Collegium Informatyczne,
- Policealna Szkoła Kosmetyczna Anna Nienadowska.
Następną znaczącą pozycję w wydatkach budżetowych powiatu Gryfińskiego odgrywają wygenerowane w dziale 852 Pomoc społeczna z 27,79% udziałem w całości wydatków z przeznaczeniem na:
- utrzymanie i działalność domów dziecka, usamodzielnienia wychowanków oraz dofinansowanie działalności funkcjonujących na terenie Powiatu Świetlic Środowiskowych, które są prowadzone przez Towarzystwo Przyjaciół Dzieci, dotację dla Rodzinnego Domu Dziecka AGATOS w Gardnie oraz dotacje przekazywane innym powiatom w ramach porozumień - głównym źródłem sfinansowania wydatków związanych z realizacją zadania są dochody własne,
- utrzymanie i działalność trzech domów pomocy społecznej oraz dotację dla Zgromadzenia Sióstr Benedyktynek Samarytanek Krzyża - źródłem sfinansowania wydatków związanych z realizacją zadania są środki pochodzące z dotacji celowej z budżetu państwa oraz dochody własne,
- wypłacenie świadczeń dla rodzin zastępczych na częściowe pokrycie kosztów utrzymania dzieci przebywających w tych rodzinach oraz innych związanych z tym świadczeń,
- realizację zadań własnych z zakresu pomocy społecznej oraz funkcjonowanie i obsługę Ośrodka Interwencji Kryzysowej przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
- utrzymanie i działalność Powiatowego Urzędu Pracy realizującego zadania z zakresu przeciwdziałania bezrobociu
Grupą wydatków z 14,61% udziałem w całości wydatków jest dział 750 Administracja publiczna. Wydatki te znajdują przeznaczenie na:
- realizację zadań ustawowo zleconych z zakresu administracji rządowej wykonywanych bezpośrednio przez Starostwo Powiatowe - środki przeznaczone są na pokrycie administracyjnych kosztów związanych z geodezją, gospodarką gruntami i nieruchomościami Skarbu Państwa, sprawowaniem nadzoru administracyjno - architektonicznego, a także innych zadań cząstkowych zleconych ustawami,
- działalność i obsługę Rady Powiatu - uwzględniono wydatki na wypłatę diet dla radnych, delegacje radnych oraz pokrycie kosztów związanych z organizacją sesji i komisji Rady, a także innych kosztów związanych z funkcjonowaniem Rady.
- funkcjonowanie administracji i realizację zadań nałożonych przez Starostwo Powiatowe w Gryfinie.
Podobnie przedstawia się sytuacja w zakresie finansowaniem zadań w dziale 854 Edukacyjna opieka wychowawcza mającym 10,40% udział w całości kosztów. Środki w ramach działu 854 przeznaczane są finansowanie poradni psychologiczno-pedagogicznych, placówki wychowania pozaszkolnego, internatów oraz specjalnego ośrodka szkolno - wychowawczego.
Uwzględnione w dziale 600 Transport i łączność, mające 5,31% udział w sumie wydatków, przeznaczone zostały na bieżące utrzymanie, naprawy i remonty cząstkowe dróg powiatowych oraz utrzymanie Powiatowego Zarządu Dróg w Gryfinie do miesiąca kwietnia oraz powołanego Wydziału Zarządzania Drogami Starostwa Powiatowego w Gryfinie.
Udział pozostałych grup wydatków w wykonanych kwotach związanych z realizacją zadań własnych wykazuje niewielki udział. Związane są one m.in z ochroną zdrowia, działalnością usługową. Szczegółowy wykaz wydatków poniesionych na własne zadania powiatu ilustruje Tabela Nr 13, stanowiąca załącznik do opracowania.
W toku realizacji budżetu Powiat Gryfiński udzielił dotacji celowych i podmiotowych na zadania własne wykonywane przez podmioty z sektora finansów publicznych i spoza niego. Szczegółowy wykaz udzielonych dotacji przedstawiają tabele Nr 18 i 19, będące załącznikami do opracowania.
Powiat Gryfiński zobligowany został do wykonywania zadań z zakresu administracji rządowej. Związane są one m.in. z rolnictwem i łowiectwem, gospodarką mieszkaniową, działalnością usługową, bezpieczeństwem publicznym i ochroną przeciwpożarową, w ramach którego zadania realizuje Komenda Powiatowa Państwowej Staży Pożarnej w Gryfinie. Znaczącą grupę stanowią także kwoty przeznaczone na ochronę zdrowia, a związane są z opłaceniem składek na ubezpieczenie zdrowotne przez Powiatowy Urząd Pracy w Gryfinie (za bezrobotnych) oraz za dzieci przebywające w Domu Dziecka w Binowie, Domu Dziecka w Trzcińsku Zdroju, Domu Pomocy Społecznej w Nowym Czarnowie oraz w NRDD "AGATOS" w Gardnie.
Szczegółową realizację wydatków związanych z zadaniami zleconymi przedstawia Tabela Nr 14, stanowiąca załącznik do sprawozdania.
Powiat Gryfiński poniósł także wydatki na realizację zadań na podstawie zawartych porozumień z jednostkami samorządu terytorialnego w łącznej wysokości 425 368,28 zł. Szczegółowo obrazuje to Tabele Nr 16 i 17, będące załącznikami do sprawozdania z realizacji budżetu.
W toku wykonywania zadań Powiat realizował wydatki związane z zadaniami z zakresu administracji rządowej na podstawie porozumień z organami administracji rządowej. Szczegółowe ich wykonanie przedstawia Tabela Nr 15, będące załącznikiem do sprawozdania.
Realizując ustawowo nałożone zadania, Powiat Gryfiński posiada należności oraz zaciągnął zobowiązania. Szczegółowy wykaz w podziale na należności i zobowiązania wymagalne i niewymagalne w rozbiciu na jednostki organizacyjne Powiatu Gryfińskiego, straże i inspekcje przedstawia Tabela Nr 20, stanowiąca załącznik do opracowania.
Realizacja zadań z Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gryfinie w 2007 r.
Zasady działania funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej reguluje ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jednolity - Dz.U. z 2006 r.Nr 129, poz. 902 z późn. zmianami). Ustawa określa przychody powiatowego funduszu, definiując je jako wpływy z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska pobieranych przez Zarząd Województwa i administracyjnych kar pieniężnych pobieranych przez wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska, w wysokości 10% tych wpływów (art. 401 ust.1, 402 ust.6 Prawo Ochrony Środowiska). Przychodami powiatowego funduszu mogą być ponadto dobrowolne wpłaty, zapisy, darowizny, świadczenia rzeczowe i środki pochodzące z fundacji oraz wpływy z przedsięwzięć organizowanych na rzecz ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
Środki powiatowego funduszu przeznacza się na finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w celu realizacji zasady zrównoważonego rozwoju (art. 405 Poś).
Zdania realizowane są na podstawie ustawy Prawo ochrony środowiska, zgodnie z planem przychodów i wydatków na dany rok, przedstawionym w tabeli Nr 21 i 22 w części tabelarycznej opracowania.
Powiatowy Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym - funkcjonuje w oparciu o roczny plan, zawierający stan na początek roku, przychody związane głównie ze sprzedażą map, wydatki oraz stan na koniec roku. Realizację planu Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym na dzień 30 czerwca 2007 r. przedstawia Tabela Nr 23, znajdująca się w części tabelarycznej.
Szczegółowy plan i realizację przychodów i rozchodów Powiatu Gryfińskiego za I półrocze 2007r. przedstawia Tabela Nr 24 w części tabelarycznej opracowania.
Uchwała budżetowa na 2007 r. zakładała limity wydatków na wieloletnie plany inwestycyjne w latach 2007 -2009. Przedstawia je Tabela Nr 25, stanowiąca załącznik do wykonania budżetu za I półrocze 2007 r.
Realizując zadania Powiat Gryfiński korzysta z zewnętrznych źródeł finansowania w postaci kredytów oraz wyemitowanych obligacji. Stan zadłużenia, koszty obsługi długu oraz poziom długu w relacji do dochodów przedstawia Tabela Nr 26.
Zgodnie z art. 198 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. 2005, Nr 249, poz. 2104 z późniejszymi zmianami) przedkłada się informacje o przebiegu wykonania planów finansowych samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej wraz ze stanami należności i zobowiązań na dzień 30 czerwca 2007 r.
Zarząd Powiatu w Gryfinie 2007 r. dołożył i nadal dokładał będzie starań, aby budżet uchwalony Uchwałą Rady Powiatu w Gryfinie Nr III/33/2006 z dnia 29 grudnia 2006 r. w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Gryfińskiego na 2007 r. realizowany był zgodnie z przyjętymi zadaniami, o czym świadczy osiągnięta na dzień 30 czerwca 2007 r. nadwyżka budżetowa w wysokości 1 776 966,58 zł.
data opublikowania: 2007-09-25 14:11:08
data ostatniej aktualizacji: 2007-09-25 14:11:08
Strona odwiedzona 9601 razy
Osoba odpowiedzialna za merytoryczne przygotowanie informacji:
Izabela Świderek
Informacja wprowadzona przez:
Marcin Konopnicki